Jeden z najvýraznejších štýlov spomedzi všetkých je práve publicistický štýl. Článok o tomto štýle bude orientovaný na rýchle a efektívne pochopenie jeho významu, útvarov, znakov…
Publicistický štýl je objektívno-subjektívny jazykový štýl, ktorý sa vyznačuje osobitým prístupom, snahou ovplyvniť alebo formovať verejnú mienku. Tento štýl je veľmi dynamický a živý. Vyskytuje sa v ústnej aj písanej forme, ako napríklad v novinových článkoch, komentároch, editoriáloch a iných médiách, ktoré majú za cieľ informovať a zároveň osloviť čitateľov. Je to hybridný (zmiešaný) štýl, využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov – náučného, umeleckého a hovorového – v závislosti od použitého útvaru.
Komunikačná sféra: masové komunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet.
Komunikanti: adresát (verejnosť); autor (redaktor, moderátor ap.) môže zastupovať názory skupiny ľudí, vyslovovať vlastné stanovisko alebo svoj postoj v texte neuplatňovať.
Funkcia: prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať verejnosť pre určitý názor.
ZNAKY PUBLICISTICKÉHO ŠTÝLU: |
Písomnosť – vzťahuje sa iba na tlačené a elektronické médiá; – osobitné členenie textu; ustálené spôsoby vyjadrovania, ktoré uľahčujú čítanie, sústredenie sa na fakty, ale aj snaha o originálne vyjadrovanie; pasívne konštrukcie – zmluva bola podpísaná, polovetné konštrukcie – poslaním médií je informovať. |
Variabilnosť – bohatstvo tém, kompozičná pestrosť, rozmanitosť jazykových prostriedkov, osobitná grafická úprava, napr. text v stĺpcoch, obrazový materiál – grafická pestrosť sa vzťahuje iba na tlačené a elektronické médiá. |
Monologickosť – pri tomto type komunikácie chýba autorovi spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta; musí predpokladať, ktoré údaje sú pre prijímateľa dôležité, a „vysielať“ uzavretú, komplexnú informáciu – okrem kontaktných rozhlasových a televíznych relácií. |
Verejnosť – útvary sú adresované širokej verejnosti, preto majú byť čo najzrozumiteľnejšie; náročnosť obsahu i formy sa prispôsobuje priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva; publicistika ovplyvňuje myslenie a vyjadrovanie celej spoločnosti, preto by mala citlivo zaobchádzať nielen s informáciami, ale aj s jazykom. |
Informatívnosť – dominuje spravodajská funkcia, cieľom je sprostredkovať verejnosti informácie, preto sa tu vyskytuje veľa faktografických údajov, vlastných mien a čísel. |
Aktuálnosť – časová a priestorová určenosť udalosti: Kto? Čo? Kedy? Kde? Ako? Prečo?; úzke prepojenie so životom spoločnosti: zameranie obsahu na súčasnosť, aktualizácia výrazových prostriedkov – využívanie módnych originálnych slov, snaha oživiť text, upútať čitateľa. |
ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO ŠTÝLU: |
Spravodajstvo spravodajské útvary – správa, riport ( beletrizovaná správa o jednej udalosti), interview (dialogizovaná správa), oznámenie, komuniké (úradné oznámenia, úradná správa), plagát, referát… |
Publicistika analytické útvary (publicistika racionálneho typu) – úvodník, komentár (zaujíma stanovisko k závažnému javu), editoriál, glosa, posudok, recenzia, kritika, pamflet, polemika… |
beletristické útvary (publicistika emocionálneho typu) – reportáž, stĺpček (krátka úvaha), fejtón |
Ukážky publicistického štýlu nás obklopujú každý deň. Stačí, že si ráno pustíme televízor a tam sa práve vysiela Teleráno, či následne cestu autom do školy nám spríjemňuje rozhlasová hra v rádiu Zelená vlna.